Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Naar hoofdcontent

26-9-2024

Qbuzz en Invest-NL investeren in overgang naar uitstootvrij openbaar vervoer

Om de overgang van dieselbussen naar elektrische bussen te faciliteren worden er 386 nieuwe laadpunten geïnstalleerd.

Om de overgang van dieselbussen naar elektrische bussen te faciliteren investeert Qbuzz €14,8 miljoen in de installatie van 386 nieuwe laadpunten. De financiering hiervan wordt mogelijk gemaakt door Invest-NL. De laadpunten worden verdeeld in de concessiegebieden over vier busdepots. Ook komt er een snellaadlocatie bij het Hoofdstation in Groningen.

Qbuzz draagt € 5,9 miljoen bij aan de financiering. De investering wordt mede gefinancierd door Invest-NL, die een lening van € 5 miljoen verstrekt. De Europese Commissie draagt via het Alternative Fuel Infrastructure Facility (AFIF) € 3,9 miljoen bij. Invest-NL fungeert als implementing partner voor AFIF in Nederland. Dit initiatief vormt een belangrijke stap in de richting van volledig emissievrij openbaar vervoer in 2030.

Innovatieve laadinfrastructuur

Naast de komst van de vier laaddepots en snellaadlocatie worden er ook batterij-opslagsystemen geïnstalleerd. De nieuwe laadinfrastructuur maakt efficiënt en flexibel gebruik van de beschikbare netwerkcapaciteit mogelijk, waardoor de impact van netcongestie wordt beperkt.

De laadpunten worden de komende twee jaar gefaseerd geïnstalleerd. De komende jaren worden ruim 400 dieselbussen in Zuid-Holland Noord en in Groningen-Drenthe vervangen door nieuwe elektrische bussen. Hiermee wordt jaarlijks de uitstoot van 38 miljoen kilogram CO2 voorkomen.