Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Op woensdag 21 mei is de Qbuzz corporate website tussen 11:00 en 12:00 slechter bereikbaar door een update. De update duurt maximaal 20 minuten. Excuses voor eventuele ongemak!

Naar hoofdcontent

31-3-2025

Qbuzz zet in op samenwerking bij uitdaging netcongestie

Door grote drukte op het elektriciteitsnet kunnen stroomaansluitingen voor het openbaar vervoer vaak niet snel genoeg worden aangelegd. Dat maakt het opladen van elektrische bussen uitdagend.

Netbeheerders geven het ov geen voorrang bij een aanvraag voor een plek op het net. Door netcongestie staat de ambitie van uitstootvrij ov in 2030 flink onder druk. Qbuzz vindt slim samenwerken met alle partijen noodzakelijk om de netcongestie uitdaging voor het ov te verlichten. Er is nu actie nodig. Daarom tekent Qbuzz het ‘Bestuursakkoord netcongestie’.  
 
Het ov in Nederland wordt steeds duurzamer, tegelijkertijd wil Qbuzz steeds beter ov voor hun reizigers. Het ov is een cruciale schakel in de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland. Deze ambitie vraagt veel van marktleider Qbuzz en van de hele sector. Daar heeft iedereen een rol in, in de vorm van regels en wetten, vestigingen, netaansluitingen, chauffeurs voor wie het werk sterk veranderd is met nieuwe werkwijze en technologie, elektrische bussen en grote investeringen. Dat doet Qbuzz allemaal niet alleen, maar het komt in een ov concessie wel allemaal bij elkaar. In 2030 moet het openbaar vervoer volledig uitstootvrij worden uitgevoerd. Die transitie is vaak onzichtbaar en erg afhankelijk van (strategische) netaansluitingen.  
 
Beschikbaarheid van voldoende stroom is een landelijk probleem 
Qbuzz heeft er in Alphen aan de Rijn mee te maken. Door gebrek aan voldoende aansluitcapaciteit worden er ook een aantal elektrische bussen geladen met dieselaggregaten, hier wil Qbuzz natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Annemarie Zuidberg, algemeen directeur: “Natuurlijk zijn we bezig met creatieve oplossingen. We slaan energie op in containers waarin verschillende accu’s uit bussen een tweede leven hebben als één gezamenlijke grote batterij. Ook hebben we onlangs op ons laadplein in Assen touringcars van een andere mobiliteitspartner geladen, terwijl de dienstregeling van Qbuzz ook gewoon doorging. Het lijkt vanzelfsprekend om beschikbaarheid van laadpunten te delen, maar daar komt met o.a. laadprotocollen, logistiek en veiligheid meer bij kijken dan je denkt.” Annemarie vervolgt: “Daarnaast hebben we de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met batterijmanagement en slim laden en werken we aan groepstransport overeenkomsten samen met omliggende bedrijven en netbeheerders. Dat is nodig om met elkaar de volgende stap te zetten om de beschikbare stoom zo effectief mogelijk in te zetten.”    
 
Voor duurzame groei ov 
Onlangs heeft de rechter gezegd dat de prioriteitenlijst van wie het eerste recht heeft op stroom niet meer geldig is. Dat is een nieuwe kans om het openbaar vervoer te prioriteren. Maar zo ver is het nog niet. Daarom ondertekent Qbuzz samen met andere vervoerders, de minister van Klimaat en staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat het ‘Bestuurlijk akkoord Netcongestie’. Daarin maken partijen afspraken over opschaling van slimme toepassingen en concreet samenwerking aan het verlichten van netcongestie voor het openbaar vervoer. Zodat het ov duurzaam kan groeien.