Privacyverklaring
Voor het laatst bijgewerkt d.d. 26 maart 2025
Wat wij doen
Jouw privacy is voor Qbuzz B.V. (‘Qbuzz’) van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de relevante wet- en regelgeving over privacy, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (‘AVG’). Dit betekent dat wij:
Onze doeleinden duidelijk vastleggen, voordat wij jouw persoonlijke gegevens verwerken, via deze privacyverklaring;

Zo min mogelijk persoonlijke gegevens opslaan en enkel de gegevens die nodig zijn voor onze doeleinden;

Expliciet toestemming vragen voor de verwerking van jouw persoonlijke gegevens, mocht toestemming verplicht zijn;

Benodigde beveiligingsmaatregelen treffen om jouw persoonlijke gegevens te beschermen. Wij leggen deze verplichtingen ook op aan partijen die persoonsgegevens voor ons verwerken;

Jouw rechten respecteren, zoals het recht op inzage, correctie of verwijdering van jou bij ons verwerkte persoonsgegevens.

Jouw gegevens zijn veilig bij ons en wij zullen deze gegevens altijd netjes gebruiken. In deze privacyverklaring leggen we uit wat wij allemaal doen met informatie die wij over jou te weten komen. Als je vragen hebt of wilt weten wat wij precies van jou bijhouden, neem dan contact op met Qbuzz via de contactgegevens die je onderaan deze privacy- en cookieverklaring kan vinden.
Hoe bereik je ons?
Contact
Op verschillende wijzen kun je met ons contact opnemen, zoals: bellen (regulier of TeleTolk), Whatsappen, chatten, e-mailen en met het contactformulier. Ook mag je ons altijd feedback geven. Als je vragen hebt over jouw persoonsgegevens kun je met ons contact opnemen. Om jouw vragen te kunnen beantwoorden verwerken wij jouw gegevens.
Door met ons contact op te nemen kun je ons vragen stellen, aanvragen doen of feedback geven. Hiervoor kunnen wij de volgende gegevens gebruiken;
- NAW-gegevens

- E-mailadres

- IP-adres

- Telefoonnummer

- Kaartgegevens

- Eventuele informatie die je zelf invult als inhoud van het bericht

- Eventuele informatie die je deelt ten behoeve van de afhandeling van je verzoek

Wij gebruiken deze gegevens om je verzoek om contact met je op te nemen netjes af te handelen. Dit doen wij op basis van jouw verzoek/vraag ter uitvoering van de overeenkomst. Wij bewaren deze informatie, totdat we zeker weten dat je tevreden bent met onze reactie. We bewaren gegevens voor maximaal 18 maanden om vragen, klachten of restitutieverzoeken af te handelen.
Gegevens ten behoeve van
Betalen voor de reis
Wanneer jij met ons reist hebben wij de volgende gegevens van jou nodig;
Reisproductgegevens

Kaartgegevens

Wij gebruiken deze gegevens zodat jij kunt reizen. Dit doen wij ter uitvoering van de overeenkomst. Afhankelijk van welke betaalwijze je gebruik maakt gelden er verschillende bewaartermijnen die je kunt raadplegen via de privacy- en cookieverklaring via Translink. Raadpleeg hieronder de Nederlandse versie of download the privacy statement for travelling with your Debit, CreditCard or OV-Pas in English.
Nieuwsbrieven & functionele- en service berichten
Verzenden van nieuwsbrieven
Wij hebben een nieuwsbrief en je wordt alleen met jouw toestemming toegevoegd aan de lijst van abonnees. Wij versturen de nieuwsbrief met productnieuws, informatie over wijzigingen in de dienstregeling en andere interessante zaken. Je kan je op onze website aanmelden voor onze nieuwsbrief. Hiervoor gebruiken wij de volgende gegevens:
Voor- en achternaam
E-mailadres


Dit doen wij op basis van jouw toestemming. Wij bewaren deze informatie zolang je ingeschreven staat voor onze nieuwsbrief. Log je langer dan 1.5 jaar niet in via Mijn Qbuzz, dan vervalt je account en ontvang je ook geen nieuwsbrief meer.
Het abonnement op de nieuwsbrief kun je op ieder moment opzeggen. Iedere nieuwsbrief bevat een persoonlijke afmeld link onder aan de nieuwsbrief. Op het moment dat je je afmeldt, behouden wij je gegevens op onze blokkeerlijst, zodat je daarna geen mailingen van ons meer zal ontvangen.
Functionele- en service berichten
We sturen je berichten die geen reclame zijn, bijvoorbeeld berichten over de aankoop, beheer, wijziging of beëindiging van je Qbuzz-producten en informatie over wijzigingen of calamiteiten. We houden ons aan de gedragscodes voor persoonlijke reclame van de branchevereniging voor dialoogmarketing (DDMA). Hiervoor gebruiken wij de volgende gegevens;
Op basis van de klantrelatie sturen we je belangrijke reisinformatie, zoals storingen, werkzaamheden en drukte op jouw traject. Om je zo goed mogelijk te kunnen informeren, gebruiken we jouw profielgegevens.
Voor- en achternaam

E-mailadres

Profielgegevens

Dit doen wij ter serviceverlening, op grond van het gerechtvaardigde belang. Je kunt je hiervoor afmelden via Mijn Qbuzz. Wij bewaren deze gegevens tot en met 18 maanden na de beëindiging van de klantrelatie.
Als je hiervoor toestemming hebt gegeven, delen we jouw gegevens met andere vervoerders zodat ook zij jouw serviceberichten kunnen sturen. Je kunt je hiervoor op elk moment voor afmelden via Mijn Qbuzz.
Reclame
Wij sturen je reclameberichten over onze dienstverlening. Hiervoor verwerken wij de volgende gegevens:
Voor- en achternaam

E-mailadres

Dit doen wij op basis van jouw toestemming. Afmelden is via deze link mogelijk. Wij bewaren deze informatie zolang je ingeschreven staat en niet langer dan 18 maanden na de beëindiging van de klantrelatie.
Bestellen en betalen
Wanneer je met ons wil reizen en het product betaalt, hebben wij de volgende gegevens van jou nodig;
Voor- en achternaam

E-mailadres

Contactgegevens

Geboortedatum (voor bepaalde reisproducten)

Betaalgegevens

Debiteurengegevens

Reisproductgegevens

Kaartgegevens

Wij gebruiken deze gegevens om jou het product te leveren, zodat jij kunt reizen. Dit doen wij op basis van jouw aankoop ter uitvoering van de overeenkomst. Deze gegevens moeten op basis van wet- en regelgeving worden bewaard. De bewaartermijn voor de financiële gegevens is minimaal 7 jaar en afhankelijk van welke betaalwijze je gebruik maakt gelden er verschillende bewaartermijnen die je kunt raadplegen via Translink.
Controle en veiligheid
Als je met ons reist dien je in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Om jouw vervoersbewijs te kunnen controleren hebben wij de volgende gegevens nodig;
Voor- en achternaam

Kaartgegevens

Er kan gevraagd worden naar je legitimatiebewijs om te controleren of bijvoorbeeld de naam van het abonnement overeenkomst met je ID of als je zwartrijdt om je te identificeren.

Wij controleren deze gegevens op basis van een gerechtvaardigd belang, ten behoeve van het voortbestaan van het bedrijf.
Account aanmaken
Je kunt een account maken waarmee je abonnementen kunt aanschaffen, beheren en reisvoorkeuren opslaan. Je kan er ook voor kiezen om jouw opgevraagde reisadviezen via het account te bewaren. Om een abonnement af te kunnen sluiten, hebben wij de volgende gegevens van jou nodig;
Voor- en achternaam

Kaartgegevens

Contactgegevens

Geboortedatum (voor bepaalde reisproducten)

Financiële gegevens

Reisproductgegevens

Kaartgegevens

We gebruiken deze gegevens ter uitvoering van de overeenkomst. Hierdoor kun jij je reissaldo inzien, de afgesloten reisproducten controleren en in het geval van vragen, klachten en restitutieverzoeken gemakkelijker verder te helpen. De bewaartermijn voor de financiële gegevens is minimaal 7 jaar op grond van wet- en regelgeving. Overige gegevens bewaren wij 18 maanden. Wij verstrekken deze gegevens voor administratieve doeleinden aan Translink. Voor meer informatie kun je de privacyverklaring van Translink raadplegen.
ten behoeve van dienstverlening
Functionele – en serviceberichten
We sturen je - zonder toestemming - berichten die geen reclame zijn, bijvoorbeeld berichten over de aankoop, beheer, wijziging of beëindiging van je Qbuzz-producten en informatie over wijzigingen of calamiteiten. Je kunt je hiervoor afmelden via Mijn Qbuzz.
We houden ons aan de gedragscodes voor persoonlijke reclame van de branchevereniging voor dialoogmarketing (DDMA).
Op basis van de klantrelatie sturen we je belangrijke reisinformatie, zoals storingen, werkzaamheden en drukte op jouw traject. Om je zo goed mogelijk te kunnen informeren, gebruiken we jouw profielgegevens. Als je daarvoor toestemming hebt gegeven, delen we jouw gegevens met andere vervoerders zodat ook zij jouw serviceberichten kunnen sturen. Je kunt je hiervoor op elk moment via Mijn Qbuzz.
Onderzoek
Om het openbaar vervoer zo efficiënt en effectief mogelijk te kunnen inzetten en de dienstverlening aan reizigers te verbeteren, hebben wij in samenwerking met Translink en andere openbaarvervoersbedrijven er belang bij om inzicht te verkrijgen in reispatronen van reizigers. Hiervoor hebben wij onderling afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in een overeenkomst die je kunt vinden in de informatiehuishouding. Dit inzicht verkrijgen wij door middel van statistisch onderzoek. Wij gebruiken de volgende gegevens om dit mogelijk te maken;
Transactiegegevens reispatronen van reizigers

In- en uitcheckgegevens

Wij verwerken deze gegevens op basis van het gerechtvaardigd belang om het openbaar vervoer te optimaliseren en de dienstverlening aan reizigers te verbeteren. Wij bewaren de gepseudonimiseerde transactiegegevens maximaal 18 maanden na de door jou gemaakte reis.
Voor vragen over de verwerking van je gegevens en de samenstelling van onderzoeksbestanden en informatieproducten kun je het beste contact opnemen met Translink via privacy@ov-chipkaart.nl. Bij Translink kun je ook een verzoek indienen om je rechten uit te oefenen. Indien je niet wilt dat je transactiegegevens worden gebruikt voor statistisch onderzoek naar reispatronen, kun je dit aangeven door een mail te sturen naar privacy@ov-chipkaart.nl.
Service en veiligheid
Onze voertuigen zijn voorzien van zichtbare videobewakingscamera's. Tevens is het mogelijk dat er in en rond onze voertuigen buitengewone opsporingsambtenaren (BOA’s) rondlopen met een bodycam. Wij verwerken camerabewakingsbeelden inclusief geluidsopnamen op grond van het gerechtvaardigde belang om de rechten en veiligheid van onze reizigers, medewerkers en onszelf te beschermen.
In het geval van incidenten kunnen wij strafbare feiten opsporen in samenwerking met bevoegde opsporingsinstanties. Opgenomen beeldopnames worden in beide gevallen gewist na vier weken, tenzij er een concrete en geldige aanleiding is om beelden langer te bewaren.
Voor meer informatie over jouw verwerkingen van persoonsgegevens betreffende de Wet politiegegevens kun je de privacyverklaring Wet politiegegevens raadplegen.
Sollicitaties
Met jouw sollicitatie op een vacature bij Qbuzz geef jij toestemming om de door jou verstrekte gegevens te verwerken voor het in behandeling nemen van jouw sollicitatie, waaronder het beoordelen van jouw sollicitatie in relatie tot de functie. Voor de behandeling van jouw sollicitatie verzamelt en verwerkt Qbuzz de volgende gegevens;
Voornaam- en achternaam

Telefoonnummer

E-mailadres

Informatie uit jouw cv

Jouw foto (indien je die meestuurt)

Je motivatie, of je al dan niet over een arbeids- en/of verblijfsvergunning beschikt (indien van toepassing)

Eventuele andere persoonlijke gegevens die jij aan Qbuzz verstrekt in het kader van jouw sollicitatie

Alle andere gegevens die volgens de wet verwerkt moeten worden.

In het geval dat Qbuzz jou een baan aanbiedt, worden jouw gegevens ook gebruikt om het aanbod voor te bereiden en kunnen wij de gegevens eventueel gebruiken om een screening te starten om zo een inschatting te maken van jouw integriteit. Tijdens de screening wordt jouw identiteitsdocument, educatiehistorie en werkervaring geverifieerd. Daarnaast kunnen we je vragen om een Verklaring Omtrent Gedrag te overleggen. Als het eventuele screeningsresultaat positief is en je ons aanbod accepteert, dan gebruiken wij jouw gegevens om de arbeidsovereenkomst voor te bereiden. Deze gegevens worden maximaal 1 jaar op basis van jouw toestemming bewaard.
Advertenties & cookies
Advertenties
We sturen geen reclame zonder toestemming als je nooit je e-mailadres hebt opgegeven. Afmelden is altijd mogelijk. Als je geen klant van ons bent maar wel berichten wilt ontvangen, kun je je daarvoor aanmelden via www.qbuzz.nl. Met jouw toestemming gebruiken we versleutelde e-mailadressen voor advertenties bij Meta en Google. Je kunt deze toestemming altijd intrekken.
Cookies
We gebruiken cookies op onze websites alleen met jouw toestemming. Meer informatie hierover vind je in ons cookie statement.
Verstrekking aan andere bedrijven of instellingen
Wij delen jouw persoonsgegevens enkel met derden, wanneer dit op basis van de huidige wetgeving is toegestaan. Het kan voorkomen dat wij jouw persoonsgegevens aan derde partijen verstrekken, omdat wij hen hebben ingeschakeld om bepaalde gegevens te verwerken als;
Dat nodig is om de overeenkomst met jou uit te voeren;
Jij hier toestemming voor geeft;
Wij hier een gerechtvaardigd belang bij hebben;
Wij dat wettelijk verplicht zijn (bijvoorbeeld voor onze administratie omdat we dat wettelijk moeten doen. Als de politie dat eist bij een vermoeden van een misdrijf). Bij bedrijfsfusies of overnames kunnen we jouw gegevens gebruiken.




Partijen die in onze of jouw opdracht persoonsgegevens verwerken zijn bijvoorbeeld:
Verzekeraars
Accountants
ICT-dienstverleners
Beheer betalingsverkeer




Wij sluiten in dat geval met die derde partij een verwerkersovereenkomst waarin wij afspraken maken over de bescherming van persoonsgegevens.
Het kan zo zijn dat wij voor onze dienstverlening gebruikmaken van partijen die gevestigd zijn in een land buiten de Europese Economische Ruimte (‘EER’). Wij maken alleen gebruik van een dergelijke partij als:
- Deze ontvanger gevestigd is in een derde land waarvan de Europese Commissie heeft aangegeven dat het een land betreft dat een passend niveau van gegevensbescherming biedt (een adequaatheidsbesluit).
- De ontvanger van de persoonsgegevens passende waarborgen biedt (bijvoorbeeld door middel van EU-standaardcontractbepalingen).
- Wij jouw uitdrukkelijke toestemming hiervoor hebben gekregen.



Klachten en service
Op verschillende wijzen kan je vragen stellen of klachten indienen. Daarnaast kan je een account aanmaken waarin je abonnementen kunt aanschaffen, beheren en reisvoorkeuren kunt opslaan. Je kan er ook voor kiezen om jouw opgevraagde reisadviezen via het account te bewaren. Om aan jouw verzoek te voldoen hebben we de volgende gegevens nodig;
NAW-gegevens

Geboortedatum (voor bepaalde reisproducten)

E-mailadres

IP-adres

Telefoonnummer

Financiële gegevens

Reisproductgegevens

Eventuele informatie die je zelf invult als inhoud van het bericht

Wij gebruiken deze gegevens om aan jouw verzoek te kunnen voldoen. Dit doen wij op basis van jouw verzoek/vraag ter uitvoering van de overeenkomst. We bewaren deze gegevens voor maximaal 18 maanden om vragen, klachten of restitutieverzoeken af te handelen.
Toegankelijkheid
Je kunt bij Qbuzz gebruik maken van reisbegeleiding. Je kunt reisbegeleiding aanvragen bij de Qbuzz klantenservice. Hiervoor hebben wij jouw gegevens nodig;
Naam- en achternaam

Kaartgegevens

Reisgegevens

Omschrijving hulp

Wij gebruiken deze gegevens om aan jouw verzoek te kunnen voldoen en jou te kunnen voorzien van reisbegeleiding. We bewaren deze gegevens ter uitvoering van jouw verzoek maximaal 18 maanden.
Flexvervoer
Qbuzz biedt ritten op afroep, zoals de bestelBuzz en flexBuzz, die je bijvoorbeeld snel van halte naar halte brengt. Voor deze service hebben we persoonsgegevens nodig om ritten te boeken, te plannen en gegarandeerde aansluitingen op het OV te bieden. Hiervoor gebruiken wij de volgende persoonsgegevens;
Naam- en achternaam
Telefoonnummer
E-mailadres
Locatiegegevens
Financiële gegevens





Wij gebruiken deze gegevens om jouw boeking te kunnen uitvoeren. We bewaren deze gegevens ter uitvoering maximaal 18 maanden.
Voor overige services kun je de privacyverklaring van de betreffende vervoerders raadplegen via de volgende links:
iLost
Bij verloren en gevonden voorwerpen werken we samen met iLost. iLost hanteert een bewaartermijn van 5 jaar voor gegevens opgeslagen in een account. Raadpleeg de privacyverklaring van iLost voor meer informatie.
Wi-Fi
Als je gebruik maakt van Wi-Fi hebben we de volgende gegevens nodig om jou van internet te voorzien;
Identificatienummer apparaat

Omvang internetverkeer

Wij gebruiken deze gegevens omdat wij op grond van de wet verplicht kunnen worden om jouw gegevens te verstrekken. Bijvoorbeeld als je door middel van het gebruik van de Wi-Fi dienst onrechtmatige handelingen verricht. Daarnaast hebben wij informatie over de omvang van het internetverkeer nodig om te bepalen hoeveel capaciteit ons Wi-Fi netwerk nodig heeft en wat onze kosten hiervan zijn. Apparaatgegevens worden 24 uur bewaard. Wij kunnen jouw persoonsgegevens in uitzonderlijke gevallen wel langer bewaren als dit noodzakelijk is ter bescherming van onze rechten en ter controle van de gebruikersvoorwaarden.
Klacht indienen
Als je een klacht in wil dienen over het gebruik van jouw persoonsgegevens kun je via het klachtenformulier een klacht indienen. Wij pakken elke klacht intern op en communiceren dit verder met je. Je kunt de klachtenprocedure raadplegen via deze link. Hiervoor hebben wij de volgende persoonsgegevens nodig;
E-mailadres

Naam

Telefoonnummer

Eventuele inhoud en bijlage die je zelf invult/toevoegt

Als je vindt dat wij je niet op de juiste manier helpen, dan heb je het recht om een klacht in te dienen bij de toezichthouder. Voor Nederland heet deze de Autoriteit Persoonsgegevens. Je kunt hier je klacht indienen.
Wijziging in de privacyverklaring
Wanneer onze website wijzigt, moeten wij natuurlijk ook de privacyverklaring aanpassen. Let dus altijd op de datum hierboven en kijk regelmatig of er nieuwe versies zijn. Wij zullen ons best doen wijzigingen aan je door te geven.