Hoe gaat Qbuzz om met boetes en de afhandeling ervan?
Regelmatig controleren onze medewerkers van Service en Veiligheid de vervoerbewijzen van onze reizigers. Als je geen geldig vervoerbewijs kunt tonen bij een controle krijg je een boete. Je kunt dan kiezen tussen een Vervangend Vervoerbewijs (VVB) of een Uitstel van Betaling (UVB).
Vervangend Vervoerbewijs
Een VVB moet direct betaald worden en je kunt deze met pin betalen. Contant betalen is niet mogelijk. Als je hiervoor kiest en betaalt, kunt daarna niet meer tegen deze boete in beroep gaan. De boa legt tijdens het uitschrijven van een boete altijd uit wat het verschil is tussen een UVB en een VVB en dat je bij een VVB niet in bezwaar kan gaan. Waarom bestaat dit verschil? Een VVB kost minder administratieve handelingen en dus minder kosten voor de vervoerder.
Uitstel van Betaling
Een UVB moet binnen 14 dagen betaald worden op IBAN: NL60INGB0650316622 t.n.v. Qbuzz Utrecht. Voor het uitschreven van een UVB moet je je identiteitsbewijs kunnen tonen. Er wordt dan een proces-verbaal opgemaakt. Tegen een UVB kun je wél bezwaar maken. Dit bezwaar kan gestuurd worden naar boeteadministratie@qbuzz.nl en moet binnen 10 dagen bij ons binnen zijn. Het is belangrijk om de UVB binnen 14 dagen te betalen, want als er na 14 dagen niet betaald is, krijg je een herinnering toegestuurd en wordt het bedrag met € 15,- verhoogd. Als je bezwaar niet wordt toegekend en je hebt niet binnen de 14 dagen betaald, wordt je boete nogmaals verhoogd. Na opnieuw niet betalen, schakelen wij het Centraal Justitieel Incassobureau in.